Nemzeti Együttműködési Alap Pályázat

2014.09.24 11:54

„Percre se feledd, hogy testvéred

minden magyar, bárhol is éljen.

Összetartásban rejlik csak az erő.

Más ember földjén nincs a számodra hely.”

/Wass Albert: Intelem/

A Dombrádi Egyházközség Gyermekmisszió Alapítványa által elnyert Nemzeti Együttműködési Alap által kiírt NEA-KK-14-SZ-1069 számú pályázat keretében egy tanulmányi versenyen és eredményeként egy csodálatos 5 napos erdélyi körúton vehettek részt iskolánk tanulói, tanárai, és a gyülekezet néhány tagja, összesen 55 fő.

Olyan helyeken járhattunk, ami szavakkal nem írható le. Akinek lehetősége nyílik valaha rá, látogasson el a „földi paradicsomba”, ahol minden érték, és ahová a valódi otthonunk mellett haza mehetünk. A 2013/2014-es tanév során a nebulók évközi teljesítményét értékelte 9 önkéntes tanár. Megvizsgálták tanulmányaik fejlődését, a közszereplésben és a programokban való részvételi arányukat, ezek alapján 45 fő kisdiákot választottak ki, a többi résztvevőt, a nevelők és az alapítvány önkéntesei által készített ajándékokkal és oklevéllel jutalmazta.

Utazásuk első állomása Nagyvárad volt. A határ közeli településen meglepetten észlelték a kisdiákok, hogy kevesen beszélnek magyarul. Utunk a Sas Palotába vezetett, ami gyönyörű kézműves munkával telített kiscentrummá nőtte ki magát. Második megálló az Érsemjéni református parókia volt ahol Fülöp János Lelkész Úr és tanoncai beszélgetéssel és gitárszóval szórakoztattak minket. Első szállóhelyünk a Kolozsvári Református Líceum volt. Fenntartói és lakói nagy szeretettel és segítőkészséggel fogadtak bennünket. Esti sétánk úti célja volt Mátyás király szülőháza, valamint a Mátyás szobor és Mátyás templom megtekintése. Gyönyörködtünk az apró parasztházakban, macskaköves utcák varázslatában. Másnap folytattuk utunkat a Tordai Sóbányába. „Torda sóbányáinak egész keleten nincsen párja…a török és görög, sőt perzsa kereskedők is feljöttek a Tiszán hajóikkal egész Szegedig, s nagy mennyiségben szállították az ott vásárolt sót kelet minden országaiba.” /Orbán Balázs/ Bányalátogatásunk során egy időutazást tehettünk, megismerhettük a természet alkotó erejét. Ezt követően Aranyosegerpatakon egy kis gyülekezet életébe nyerhettünk betekintést. Ezt követően Korondra, valamint Székelyudvarhelyre látogattunk. Megtekinthettük a kézműves alkotások színe javát. Sajnos mára az úton végighúzódó bazár sorból mindössze 1-2 kirakat maradt. Székelyudvarhelyen azonban érdekes fafaragásokat, kelméket és egyéb csecsebecséket vásárolhattunk. A város színe java történelmi emlékekkel volt teletűzdelve, ahol nagy magyarjaink parkját is megtekintettük Második szállásunk a Farkaslakai Sebestyén Motel volt, ahol előszeretettel töltik az éjszakát az egyházi emberek. Közvetlen környékén található a székely-kapuk sora, amit sajnos az idő rövidsége miatt csak menet közben tekinthettünk meg. Harmadik nap a Békás-szoros illetve a Gyilkos-tó felfedezése volt a cél. A Békás-szoros egy végeláthatatlan sziklaszoros, ahová gyalog mentünk le, és amely néhol olyan szűk, hogy tárt karokkal elérjük mind a két falát, fala olyan magas és meredek, hogy eltakarja az ég boltozatát. A Gyilkos-tónál gyönyörködhettünk a csillogó víztükörben, a természet érintetlen szépségében. „Hang fennakad, lehelet megszegik” A tó látványát a vízből kiálló fenyőcsonkok teszik megragadóbbá. Szinte hihetetlen, hogy már több mint másfélszáz éve ott állnak és áznak.

A Gyergyói-medencében található Gyergyószentmiklóshoz utunk a Keleti-Kárpátok vonulatain vezetett át, ahol a 3. és 4. éjszakát is eltöltöttük. Ellátogattunk Szovátára. Megtekintettük a csodálatos Medve-tavat és bebarangoltuk a várost. Részt vehettünk egy izgalmas barlangtúrán Súgón, amely a Gyergyói-medence legjelentősebb barlangja, majd egy hosszú, egész délutánt felölelő gyalogtúrát tettünk a Szent Anna Kápolnához. Az itt elénk táruló panoráma is felejthetetlen marad számunkra.

Tiszteletünket tettük, és koszorút helyeztünk el Wass Albert erdélyi magyar író és költő síremlékénél. Közel egy napi buszutazás után ismeretekben, élményekben meggazdagodva, feltöltődve térhettünk haza kis városunkba. A résztvevők nevében szeretnénk köszönetet mondani Sipos Kálmánné lelkész igazgatónknak, aki a pályázat megírásában, és megvalósításában oroszlánrészt vállalt.